Weblog Tips voor een succesvolle vakbeurs promotie

Trade show tipsOok al hebben nieuwe marketing kanalen zoals Sociale Media, Bloggen en YouTube alle media aandacht, vakbeurzen zijn nog steeds cruciaal in de marketing van veel bedrijven.

Vakbeurzen geven je de ultieme kans om je potentiële klanten en partners te ontmoeten, nieuwe contacten op te doen, media aandacht te krijgen, en aandacht voor je merk krijgen.

Maar zonder goede planning en uitvoering zullen vele Euro's aan marketing gelden verloren gaan.
Om het meeste uit deze beurzen te halen zul je dus een goed plan moeten hebben, uit te voeren in de voorbereiding, tijdens de beurs, en in de opvolging.

Hier nog wat tips voor een succesvolle vakbeurs promotie:

#1: Wees slim met het kiezen van de beurs

Vakbeurzen kunnen erg duur zijn. Wees slim en onderzoek de verschillende mogelijkheden. Zorg dat er zo veel mogelijk potentiële klanten zijn. Je kan bijvoorbeeld de organisatie of potentiële klanten zelf vragen over dit soort informatie.

Ga dus alleen naar shows die het geld waard zijn, en pas op met de 'populaire beurzen'.

Zodra je de juiste beurs vind, zorg dat je dit communiceert naar je klanten, of nodig ze zelfs uit om mee te komen. Dit kan je doen door middel van telefoontjes, postkaarten, emails, blogs of sociale netwerken.

Zorg bovendien dat de uitnodigingen ruim 2 tot 4 weken van te voren worden verstuurd, dan kan de klant ook plannen voor dit evenement. Verder helpt het altijd om leuke cadeaus voor de klant te hebben zodra ze naar je stand komen.

#2: Selecteer de juiste staf en train ze

Je staf is op de beurs onderdeel van je merk en je bedrijf. Hun acties en professioneel gedrag zijn een sleutel tot de impressie die klanten over je bedrijf krijgen. Bovendien zijn zij ook belangrijk bij het aantrekken van nieuwe potentiële klanten. Dus zorg goed voor deze werknemers:
  • Selecteer mensen die aardig en sympathiek zijn, maar ook een beetje commercieel zijn. Zorg dat ze alles weten over de producten en diensten die je verkoopt. Bovendien moeten ze klaar zijn om intelligente antwoorden aan de vragen van de bezoekers te geven
  • Staf moet verder weten hoe ze de juiste targets weten te vinden. Zorg dat ze weten welke vragen ze aan bezoekers moeten stellen zodat ze precies weten wie een toekomstige klant kan worden. Bezoekers die dit niet zijn moeten snel worden herkend zodat ze minder energie en tijd kosten.

    Zorg ervoor dat potentiële klanten echt verwend worden. Ze kunnen bijvoorbeeld meedoen in demonstraties, maar in elk geval moeten al hun vragen beantwoord worden en hun zorgen over het product, dienst of bedrijf moeten worden weggenomen.
Bovendien moeten ze ervoor zorgen dat ze informatie verzamelen die de verkopers helpen te bepalen hoe waarschijnlijk het is dat de bezoeker ook daadwerkelijk klant wordt.

#3 Kies Waardevolle en Bruikbare Promotionele Items om Weg te Geven

Dit is een belangrijke stap, welke zeer veel bedrijven vergeten. Veel bedrijven geven goedkope items weg, maar dat staat soms heel slecht voor het merk.
Het effect van deze gratis vergeven items kan heel groot zijn. Het juiste kadotje gaat soms jaren mee, en zorgt dus dat zelfs in de toekomst de klant je merk nog ziet.

Je keus voor items om weg te geven moet minstens voldoen aan:
  • Hoge kwaliteit en praktische gebruiken – items van hoge kwaliteit die bruikbaar zijn zorgen voor een goed imago bij de klant, en zijn dus zeer gewaardeerd.
  • Lange levensduur – Als het product jaren meegaat, dan ziet de ontvanger je logo nog voor jaren, en het kost je niets extra.
  • Genoeg ruimte voor contact informatie, logo’s of een marketing boodschap.
Tussen de gigantische hoeveelheid promotionele items op de markt, zijn USB sticks een van de weinige producten die boven de minimale eisen uit stijgen. Vandaar dat deze producten ontzettend populair zijn op het moment.

Verschillende modellen USB sticks
Different models of customized USB flash drives
Voordelen in het gebruik van USB sticks voor promoties:
  • In het digitale tijdperk worden USB sticks vaak gebruikt om foto’s, video’s, muziek en andere bestanden op te slaan, kopiëren en delen. Bovendien gaan de USB sticks jaren mee, wat dus gratis reclame voor je op levert.
  • USB sticks komen in verschillende vormen en maten, zodat altijd wel iets je promotie past. Populair zijn de Creditcards, Houten USBs, Sleutel USB sticks, en Pennen met USB.
  • USB sticks hebben veel ruimte voor aanpassingen en individualisatie, zodat je logo, slogan en contact informatieve er altijd op kunnen.
Bovendien kan je altijd van te voren al data op de USB zetten, waardoor je bijvoorbeeld al presentaties, catalogi en andere data aan de eindgebruiker kan gegegeven worden. Jij bepaalt dus wat je de klant vertelt.

Bovendien, zeker als je er meer koopt, dan zijn USB sticks zeer betaalbaar!

#4: Zorg voor een Plan zodat het Effect na de Beurs maximaal is

Zelfs als je het geweldig hebt gedaan op de beurs, dan ben je nog niet klaar! Het zou zonde zijn als al je werk voor niets is geweest omdat je niet voor goede opvolging zorgt.

Dus zorg dat je een systeem hebt zodat je weet welke potentiële klanten het meeste waard zijn. De verkoop afdeling moet daarna meteen achter deze potentiëlen aan gaan.

Wacht zeker niet lang met het opvolgen. Stuur een email en bel de potentiële klanten direct na de beurs (binnen een week), zodat deze nog steeds je bedrijf vers in geheugen hebben. Ook een handgeschreven briefje met een dank woord voor hun aandacht op de beurs kan zeer effectief zijn.

Wees ondernemend en zorg dat klanten duidelijk het verschil zien tussen jouw bedrijf en dat van de concurrent.

#5: Beschouw de Beurs na met je Werknemers

Als laatste moet je altijd zorgen dat een beurs goed wordt beschouwd. Zo kunnen de werknemers ervaringen delen en lessen leren van elkaar. Bovendien kan je notities maken over het wat wel en niet werkt voor een volgende beurs.

Hopelijk hebben al deze tips je vooruit geholpen, en krijg je op de volgende vakbeurs de resultaten die je zoekt. Succes!

flashbay Auteur: Peter Nguyen
2 Comments | Leave yours 
Matt , APG Tradeshow Displays | 03 Nov, 2011
Great post! Very useful information. I'm going to link to this article on our blog for you.

Matt Baron
APG Tradeshow Displays
Wil Porter, Ansaphone Service, Inc. | 27 Jun, 2011
On Point # 3 - meaningful give aways
I just returned from a national industry conferece where a trade show give away at a booth was 6 oz bottles of hot sauce.
I can't pack that in my carry on because it's over 3ozs and liquid - also i am not about to pack that in my checked luggage in the event it explodes al over everything ... 
A USB would have been much better and more appreciated

Happy trade showing ...
*
* Zal nooit zichtbaar zijn
(indien van toepassing)
Flashbay zal per email reageren.
Bij het versturen van dit formulier zullen wij uw gegevens behandelen conform met onze Privacy Policy.